۱۹۱ نفر در فسا به بیماری سالک مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: ۱۹۱ نفر در این شهرستان به بیماری سالک مبتلا شده اند.

پایگاه خبری مطبوعات فارس: دکتر مهدی رضاییان، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴ نفر بیمار مبتلا به سالک در سطح شهرستان فسا شناسایی شده که در حال دریافت مراحل درمان هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی فسا ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ نیز در مجموع ۱۷۷ نفر در این شهرستان به بیماری سالک مبتلا و در مجموع از ابتدی سال گذشته تاکنون ۱۹۱ بیماری در این شهرستان شناسایی شده است.

بیماری سالک به صورت افسارگسیخته در مناطق شهری و روستایی استان فارس می‌تازد و اثر خود را روی پوست مردم جامعه به خصوص اقشار ضعیف‌تر تا همیشه بجا می گذارد.

این بیماری به صورت افسار گسیخته طی یکسال گذشته فورانی دوچندان داشته است و این استان براساس شواهد و مستندات، زیستگاه طبیعی این بیماری به شمار می رود و از نظر تعداد مبتلایان به این بیماری بعد از استان‌های شمالی در رده دوم کشور قرار دارد.

فراوانی بیماری سالک در استان فارس منجر به شناسایی شهرستان هایی که بیشترین درگیری را با این بیماری دارند شده است ، شهرستان ها و مناطق درگیر با بیماری سالک روی کمربند سالک تعریف و شناسایی شده اند ، این کمربند از شمال غرب تا جنوب شرق استان فارس را درگیر کرده و باید برای کنترل آن چاره اندیشی کرد.

سالک یک بیماری پوستی است که به وسیله گزش پشه‌ای خاکی به همین نام منتقل می‌شود و سالانه حدود ۲ میلیون مورد این بیماری در سراسر دنیا و از جمله ایران اتفاق می‌افتد.

زخم های پوستی در محل گزش پشه خاکی پس از هفته‌ها ایجاد می شود و رفته رفته طی مدت زمان طولانی بهبود پیدا می‌کند، با این ‌حال، این زخم‌ها پس از بهبودی اثر ناخوشایندی به‌جای می‌گذارند و در نوع شدید آن این زخم ها به سایر نقاط بدن نیز تسری پیدا کرده و معمولا این زخم‌ها شبیه به زخم‌های ایجاد شده در جذام است.

وضعیت کنونی سالک در شهرستان های فارس رو به فزونی گذاشته و هر سال شمار قابل توجهی از جمعیت این استان با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی خدمات سلامت دریافت می کنند.

وجود منابع آلودگی،بناهای قدیمی و فرسوده ،وجود کانال های روباز انتقال آب و فاضلاب ،افزایش دما و پدیده گرمای زمین ازجمله مواردی است که می تواند عاملی برای افزایش بیماری سالک باشد.

در تغییر اقلیم و افزایش دما جوندگان و حشرات موذی به نزدیک اماکن مسکونی مهاجرت می کنند، آمدن حشرات موذی، سگ های ولگرد و موجودات ناقل در نزدیکی روستاها و شهرها بر اثر گرمای زمین و تغییر اقلیم می تواند عاملی برای افزایش بیماری سالک باشد.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات