علائم تب کریمه کنگو بر پیکر فارس

تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون و ترشحات لاشه دام و انسان آلوده، منتقل می‌شود؛ بیماری که به گفته مسئولان از سال ۱۳۷۸ تاکنون در استان فارس حدود هزار و ۶۰۹ نفر به آن مبتلا شده‌اند و امسال هم این بیماری منجر به مرگ یک بانوی ۳۶ ساله در شهرستان زرین‌دشت شده است.

پایگاه خبری مطبوعات فارس: روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه خبر یک مورد فوتی بر اثر ابتلا به تب‌کریمه کنگو در استان فارس منتشر شد. یک بانوی ۳۶ ساله از شهری در جنوب شرقی استان فارس و از توابع بخش مرکزی دبیران شهرستان زرین‌دشت که در فاصله ۲۷۰ کیلومتری شیراز قرار دارد با توجه به علائمی که داشت به دانشگاه علوم پزشکی جهرم مراجعه کرده و نتیجه آزمایش او مثبت اعلام می‌شود؛ اما با وجود رسیدگی‌های صورت گرفته و طی کردن مراحل درمانی در نهایت جان خود را از دست می‌دهد.

شیوع تب کریمه کنگو با آغاز فصل گرم

تب کریمه کنگو یکی از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی است که با آغاز فصل گرما احتمال شیوع آن افزایش می‌یابد. این بیماری که در اثر تماس با خون انسان و یا حیوان آلوده و همچنین از طریق گزش کنه هیالوما به انسان منتقل می‌شود، از سال ١٣٧٨ به بعد در ایران رشد فزاینده‌ای داشته است. حال با گرم‌شدن هوا و گسترش شیوع این بیماری راه‌های پیشگیری از ابتلا و درمان آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

علائم تب کریمه کنگو بر پیکر فارس/ یک نفر فوتی در سال ۱۴۰۲

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی فارس معتقد است تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان و دام است چراکه انسان در حالی به این بیماری مبتلا می‌شود که حیوان حامل این ویروس هیچگونه علائمی ندارد. لذا اگر مسائل و اصول بهداشتی در فصل گرما که فصل فعالیت کنه‌ها است رعایت نشود احتمال مبتلا شدن انسان با این بیماری وجود دارد.

هزار و ۶۰۹ نفر مبتلا از آغاز شیوع این بیماری در استان فارس

امیدرضا امرآبادی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ طبق آمار علوم پزشکی از سال ۱۳۷۸ که این بیماری به طور رسمی و قطعی در کشور شناخته شده تا امسال در استان فارس حدود هزار و ۶۰۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که ۲۰۹ نفر از این مجموع فوت شده‌اند.

وی با بیان اینکه این استان سال گذشته ۴۵ نفر مبتلا و ۱۰ نفر فوتی داشته است، ادامه داد: امسال تنها یک مورد مبتلا در اردیبهشت ماه داشته‌ایم که در نهایت هم این بیماری منجر به مرگ این فرد شد. البته تا نتیجه آزمایش این فرد که یک بانوی ۳۶ ساله و خانه‌دار از شهرستان زرین‌دشت بود اعلام شد ما سریعا به این شهرستان مراجعه کردیم.

امرآبادی اضافه کرد: در آنجا متوجه شدیم که خانواده این فرد دامدار هستند و از حیوانات در حیاط منزل نگهداری می‌کنند. لذا اقدامات لازم برای سم‌پاشی این منطقه انجام و کل منطقه دبیران به صورت رایگان سم‌پاشی شد.

علائم تب کریمه کنگو بر پیکر فارس/ یک نفر فوتی در سال ۱۴۰۲

علائم تب کریمه کنگو بر پیکر فارس/ یک نفر فوتی در سال ۱۴۰۲

برگزاری کلاس‌های آموزشی چهره به چهره و اطلاع‌رسانی در مراسم نمازجمعه

وی به برگزاری کلاس‌های آموزشی چهره به چهره برای گروه‌های خطر به ویژه قصاب‌ها و سلاخ‌ها اشاره کرد و یادآور شد: در مراسم نمازجمعه نیز اطلاع رسانی لازم به مردم انجام شد. همچنین اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دامداران کردیم.

آماده‌باش سیستم مراقبت فعال در سراسر استان

او از آماده‌باش سیستم مراقبت فعال در سراسر استان خبر داد و با اشاره به اینکه کشتار غیرمجاز مهمترین شاخصه این بیماری است، گفت: کشتار غیر مجاز دام ممنوع است و کشتار دام حتما باید در کشتارگاه انجام شود چراکه در کشتارگاه‌ها ناظرین بهداشتی وجود دارند و بر مراحل مختلف کشتار نظارت دارند.

بیشتر بخوانید
۲ بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در استان فارس از بیمارستان مرخص شدند
دام‌های نذری عید قربان در کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی ذبح شود
سمپاشی بیش‌از یک میلیون مترمربع از اماکن دامی سیستان و بلوچستان علیه تب کریمه کنگو
بيماري تب كريمه كنگو در كمين قصابان و دامداران
۵۴ نفر از ابتدای امسال به تب کریمه کنگو مبتلا شدند
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی فارس‌یادآور شد: گوشت دام به مدت ۲۴ ساعت در اتاق پیش‌سرد کشتارگاه با دمای ۴درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد. پس از قرار گرفتن گوشت در پیش‌سرد، آن را به صورت مهمور شده به مهر دامپزشکی به فروشگاه‌ها عرضه می‌کنند. لذا توصیه می‌شود مردم حتما گوشت را از قصابی‌ها بگیرند.

علائم تب کریمه کنگو بر پیکر فارس/ یک نفر فوتی در سال ۱۴۰۲

نکات بهداشتی برای عدم ابتلا به این بیماری

وی اظهار کرد: اگر مردم به هر مناسبتی کشتاری را انجام دادند حتما باید لاشه را در پایین یخچال به مدت یک روز یعنی ۲۴ ساعت نگهداری کنند و روز بعد با پوشیدن دستکش گوشت را قطعه‌بندی کنند. جگر هم باید ۴۸ ساعت در یخچال بماند. امیدوارم با رعایت این نکات شاهد مبتلا شدن افراد به این بیماری خطرناک نباشیم.

امرآبادی با بیان اینکه مردم باید این بیماری را جدی بگیرند، توصیه کرد: شاید کشتارهایی که خارج از کشتارگاه‌ها در ورودی شهرها انجام می‌شود از نظر قیمت ارزان‌تر باشد اما این کار خطر بسیار زیادی برای مصرف کننده به همراه دارد و احتمال آلوده شدن به این بیماری را افزایش می‌دهد.

علائم تب کریمه کنگو بر پیکر فارس/ یک نفر فوتی در سال ۱۴۰۲

وی عنوان کرد: این بیماری بسیار خطرناک است و باعث خونریزی از تمام منافذ بدن می‌شود لذا مردم باید توصیه‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری را مورد توجه قرار دهند.

لزوم نگهداری گوشت در پیش‌سرد کشتارگاه‌ها

وی با اشاره به اینکه در استان فارس حدود ۳۷ کشتارگاه فعالیت می‌کند، گفت: کشتارگاه‌های شهرهای اصلی از جمله جهرم، فسا، داراب، آباده، شیراز و مرودشت از پیش‌سرد برخوردار هستند و توصیه شده کشتارگاه‌هایی که صنعتی نشده و پیش سرد ندارند گوشت را ۲۴ ساعت در یخچال‌های خود نگهداری و سپس آن را عرضه کنند.

او به نحو ابتلا به این بیماری اشاره کرد و افزود: اگر روی بدن دامی کنه‌ آلوده باشد و شخصی این کنه را با دستش له کند احتمال مبتلا شدن به بیماری در این فرد بسیار بالاست. در صورتی هم که کنه آلوده شخصی را مورد گزش قرار دهد احتمال انتقال بیماری وجود دارد.

خطر انتقال بیماری در مراکز درمانی

وی با بیان اینکه سلاخ‌ها و قصاب‌ها هنگام ذبح دام ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، ادامه داد: اگر جگر و گوشت دامی که به این بیماری مبتلا است پس از ذبح به صورت نیم‌پز مصرف شود قطعا موجب انتقال این بیماری به انسان می‌شود. متأسفانه فرد آلوده به این بیماری هم می‌تواند سایر افراد را با خونش و حتی ترشحاتش آلوده کند.

علائم تب کریمه کنگو بر پیکر فارس/ یک نفر فوتی در سال ۱۴۰۲

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی فارس‌ اظهار کرد: در مراکز درمانی که فرد مبتلا بستری است، اگر موارد بهداشتی رعایت نشود، در تماس کادر درمان با خون و ترشحات بیمار، این بیماری منتقل می‌شود. بنابراین حتی در بیمارستان‌ها هم محل خاصی برای نگهداری این بیماران در نظر گرفته می‌شود و رعایت اصول بهداشتی در اولویت قرار می‌گیرد.

شباهت علائم تب کریمه کنگو با کرونا

شیوع تب کریمه کنگو در کشور در حالی است که هنوز هم بیماری کرونا جا خوش کرده و به طور کامل از جامعه رخت بر نبسته است. از طرفی هم شباهت‌هایی بین این دو بیماری دیده می‌شود و می‌توان گفت بیماری تب کریمه نشانه‌های اولیه‌ کاملا مشابهی با کرونا دارد. اگر این بیماری ها با هم اشتباه گرفته شوند و یا تشخیص و درمان آن ها با تأخیر انجام شود، می‌تواند خطرات زیادی را در پی داشته باشد. از این رو مردم نباید نسبت به شیوع این بیماری‌های ویروسی بیخیال و سهل‌انگار باشند.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات