جراحی نادر بیمار مبتلا به افسردگی مزمن مقاوم به درمان در شیراز انجام شد

برای نخستین بار یکی دیگر از نادرترین جراحی های خاورمیانه برای بیمار افسرده مقاوم به دارو در بیمارستان نمازی شیراز با کارگذاری دستگاه vns انجام شد. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از از روابط عمومی بیمارستان نمازی، رییس بخش صرع بیمارستان نمازی شیراز گفت: در گذشته این روش تنها برای بیماران صرع انجام می شد ولی به لطف خدا موفق شدیم برای بیمار افسرده مقاوم به دارو نیز از این روش استفاده کنیم.

دکتر علی اکبر اسدی پویا با اشاره به موفقیت بخش صرع بیمارستان نمازی در کاربرد شیوه های نوین درمانی افزود: برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن این جراحی نیاز به گذشت زمان داشتیم ،این جراحی در بیست و پنجم اسفند انجام شد و چهاردهم فروردین ماه دستگاه در حضور مسئولان بیمارستان، مسئولان اداره تجهیزات پزشکی دانشگاه و تیم پزشکی این جراحی نادر دکتر محمد صادق مسعودی جراح مغز و اعصاب و دکتر علی صحراییان استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در بخش صرع بیمارستان نمازی روشن شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه بیان کرد: در این روش درمانی دستگاه vns برای تحریک عصب واگ که یکی از اعصاب مهم بدن است بکار می رود ،این دستگاه به عصب سمت چپ وصل می شود و هر پنج دقیقه یک جریان برق ضعیف الکتریکی به مدت ۳۰ ثانیه به مغز بیمار از طریق عصب واگ می فرستد که این جریان الکتریکی با تحریک هسته های مغز و جریان خون و عملکرد مغز باعث بهبود بیمار خصوصا بیمارانی که مبتلا به صرع مقاوم به دارو و افسردگی مقاوم به دارو هستند می شود و درصورتیکه مؤثر باشد هر پنج سال یکبار دستگاه نیاز به تعویض باطری دارد.

اسدی پویا ادامه داد: در سال ۹۸ موفق شدیم برای نخستین مرتبه این دستگاه را برای یک شیرخوار هشت ماهه که به بیماری صرع مقاوم مبتلا بود جای گذاری کنیم و امروز بعد از گذشت چند سال این بیمار بدون عارضه های قبلی به زندگی خود ادامه می دهد.

وی با بیان تعداد و انواع جراحی‌های مرکز صرع بیمارستان نمازی شیراز گفت: سالیانه حدود ۱۱۰ بیمار با تشخیص دقیق در این مرکز جراحی می‌شوند و همچنین حدود یک هزار بیمار از سراسر ایران به این مرکز مراجعه و هم اکنون در حدود هزار نفر بیمار مبتلا به صرع برای تشخیص و درمان در لیست انتظار بستری در بخش تشنج بیمارستان نمازی قرار دارند.

جراحی نادر بیمار مبتلا به افسردگی مزمن مقاوم به درمان در شیراز انجام شد

رییس بخش صرع بیمارستان نمازی شیراز از آمار قابل توجه جراحی صرع در بیمارستان نمازی در مقایسه با مراکز درمانی دنیا همانند آمریکا اشاره کرد و افزود: تیم بخش تشنج این بیمارستان با وجود تمام مشکلات قادر هستند سالانه ۱۱۰ جراحی را انجام دهند در حالی‌که در مراکز بزرگ درمانی آمریکا سالانه حدود ۴۰ مورد جراحی گزارش می‌شود.

اسدی پویا ادامه داد: امیدواریم با استفاده از این روش بتوانیم برای بیماران افسرده مقاوم به دارو نیز اثر گذار باشیم.

دکتر محمد صادق مسعودی جراح مغز و اعصاب و عضو این تیم درمانی نیز بیان کرد: به همت همکاران گروه روانپزشکی و اساتید گروه تشنج موفق شدیم برای اولین بار در ایران و خاورمیانه دستگاه محرک عصب واگ را برای بیماران مبتلا به افسردگی کارگذاری کنیم.

وی افزود: این دستگاه یک محرک الکترونیکی بسیار حساس و دقیق است که از سال های قبل برای بیماران مبتلا به افسردگی ماژور و برخی بیماران وسواس توسط سازمان های بین المللی تایید شده بود .ازآنجاییکه تعداد بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان زیاد است کارگذاری این دستگاه با جراحی ظریف و دقیق می‌تواند باعث کاهش عوارض دارویی وبهبود هرچه سریعتر حال بیماران شود.

وی یادآور شد: این عمل جراحی با بیهوشی عمومی طی ۲۰ دقیقه انجام می شود که کارگذاری این دستگاه و اثراتی که روی ساقه مغز ایجاد می‌کند باعث کم شدن نیاز به دارو، کاهش عوارض دارویی و بهبود حال بیمار می شود. در حال حاضر مشکل تهیه دستگاه و هزینه آن، توجه مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی را می طلبد. این عمل جراحی گشایشی برای انجام عمل های جراحی مرتبط با افسردگی و روانپزشکی که رشته ای حساس در دنیاست و کمک موثری برای درمان بیماران وسواس و افسردگی می باشد.


دکتر علی صحراییان از اساتید گروه روانپزشکی و عضو این تیم درمانی نیز در خصوص این روش درمانی گفت: این روش به عنوان یک روش مرسوم در دنیا هست که ابتدا باید طبق معیارهایی شرایط بیمار توسط روان پزشک تشخیص داده شود که آیا می‌تواند داوطلب دریافت این روش باشد یا خیر؟ که معمولا بیماران مبتلا به افسردگی که طی سالیان متمادی به درمان های مرسوم پاسخ نداده اند می توانند داوطلب این عمل جراحی شوند، سپس تیم جراحی مغز و اعصاب شرایط عمومی بیمار را بررسی می‌کنند و درصورت داشتن شرایط، بیمار تحت عمل جراحی کارگذاری vns قرار می‌گیرد.

این استاد گروه روانپزشکی افزود: اگر حمایت های مختلف در تمام سطوح از این روش درمانی صورت گیرد می‌توان این روش را برای بهبود بیماران مبتلا به افسردگی های مقاوم به درمان دارویی گسترش داد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات