کرونا جان اهالی فارس را به لب آورده است

موج هشتم کرونا همزمان با شروع سال جدید آغاز شده و این ویروس نامرئی که بیش از سه سال مردم جهان را گرفتار خود کرده، همچنان روزانه در سطح استان فارس می‌تازد و جان اهالی این استان را به لب آورده است. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: در حالی که در سال گذشته موج ششم و هفتم کرونا در کشور فروکش کرده بود و تعداد مبتلایان و فوتی ها بسیار اندک شده بود بسیاری به گمان اتمام کرونا خود را برای جشن پایان این ویروس نامرئی آماده می کردند که آمار شیوع مجدد این ویروس مرگبار خبر از بالاگرفتن موج هشتم کرونا داد.

با شروع سال ۱۴۰۲ روز به روز تعداد ابتلا ساکنان فارس به این ویروس افزایش یافت به نحوی که اکنون ۲۵۵ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۳۹ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

ویروس کرونا با شروع سال جدید مجدد سر از لاک خود بیرون آورده و از چهارمین روز سال جدید، گرفتن جان اهالی این استان را آغاز کرد به نحوی که در چهارم نوروز ۱۴۰۲ یکی از بیماران مبتلا به کرونا در فارس جان باخت.

فارس خسته و رنگی از کرونا
از پنجمین روز سال جدید شمار افراد بستری در مراکز بیمارستانی شهرهای فارس افزایش یافت و شهرهای بیشتری در سطح این استان را به رنگ نارنجی درآورد، رنگ زرد نیز در نقشه کرونایی این استان رو به افزایش است.

این وضعیت در حالی رو به وخامت می رود که ماه ها است رعایت دستورالعمل های بهداشتی و زدن ماسک برای بسیاری از شهروندان این استان گویا به فراموشی سپرده شده است.

با آغاز موج دوم سفرهای نوروزی امسال روند فوتی های ناشی از کرونا در سطح استان فارس رو به فزونی گذاشت به نحوی که نهم فروردین ۱۴۰۱ یک فوتی و دهم فروردین سه فوتی در این استان گزارش شد. همچنین ویروس کرونا در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین نیز هر روز جان یک نفر را در این استان گرفت و صدها نفر نیز طی این روزها به دلیل ابتلا به کرونا روانه بیمارستان و یا بخش های مراقبت های ویژه شدند.

افزایش شمار جان باختگان کرونا در استان فارس ، گوشزدی به همه شهروندان و مسوولان در این استان است تا با جدی گرفتن آموزه های بهداشتی ، استفاده از ماسک ، تداوم واکسیناسیون و پرهیز از دورهمی های غیر ضروری ، موج هشتم این بیماری مهلک را مدیریت کنند.

وضعیت ۳۹ بیمار کرونایی در فارس وخیم است
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز پنجشنبه طی اطلاعیه ای، آخرین وضعیت کرونا در استان فارس را از ابتدای شیوع تا امروز پنجشنبه هفدهم فروردین ۱۴۰۲، اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۲ میلیون و ۲۷۲ هزار و ۷۴۴ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۶۶۴ هزار و ۵۱ بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و ۸۴۱ هزار و ۲۱۲ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۵۳۴ هزار و ۷۴۳ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون ۴۳۱ هزار و ۵۳۲ مورد تست سریع انجام شده و ۱۲۹ هزار و ۳۰۸ بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری ۴۳ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۲۵۵ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۳۹ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

بیشتر بخوانید
وخامت حال ۴۲ بیمار کرونایی در فارس و لزوم رعایت پروتکل‌‎های بهداشتی
تساهل و سهل انگاری ، بستری برای خیزش کرونا در استان فارس
فارس در چهاردهمین روز فروردین ماه جان باخته کرونایی داشت
خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته، مورد جدید فوتی ناشی از کووید۱۹ در فارس ثبت نشده و مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون، هشت هزار و ۱۸۷ نفر است.

همچنین از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۶۵۵ هزار و ۵۸۶ هم استانی مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب چهار دُز، به هشت میلیون و ۲۹۰ هزار و ۴۸ دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و ۴۳۵ هزار و ۳۲۸ دُز نوبت اول، سه میلیون و ۱۴۲ هزار و ۳۶۵ دُز نوبت دوم، یک میلیون و ۵۷۶ هزار و ۱۷۵ دُز نوبت سوم و ۱۳۶ هزار و ۱۸۰ دُز یادآور واکسن بوده است.

علایم موج جدید کرونا چیست؟
بر اساس شواهد موجود، موج هشتم کرونا از شدت علائم بیشتری برخوردار است و نشانه‌هایی از قبیل سرماخوردگی شدید شبیه آنفلوانزا، درگیری در ناحیه گلو حتی ریه، آبریزش، عطسه، بدن درد، تب و ضعف عمومی به همراه دارد.

به اعتقاد کارشناسان بهداشت و درمان، زدن ماسک از ابتلا به بیماری جلوگیری می‌کند اما در این میان واکسن نقش پیشگیری کننده دارد به طوری که از انتشار ویروس به شکل ابتلای مستقیم جلوگیری می‌کند و ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

هرچند فوتی‌های کرونا در موج هشتم کمتر است اما به نظر می‌رسد این موج جهش قابل توجهی نسبت به موج ششم و هفتم دارد و می‌طلبد مردم پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.

 

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات