رونمایی از سامانه هوشمند اتوبوسرانی برای نخستین بار در کلانشهر شیراز

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز از رونمایی سامانه هوشمند اتوبوسرانی BMS برای اولین بار در سطح کشور در کلانشهر شیراز خبر داد.

پایگاه خبری مطبوعات فارس: صبح امروز همزمان با فرارسیدن هفته حمل و نقل نشست خبری مشترک شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری در حوزه حمل و نقل و ترافیک برگزار شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در این نشست به تشریح وضعیت ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در شهر شیراز پرداخت و عنوان کرد: در روز شنبه 26 آذر ماه تعداد 24 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی اضافه می‌شود.

هادی شه‌دوست شیرازی ابراز کرد: از اسفند ماه سال گذشته تاکنون تعداد 147 دستگاه اتوبوس خریداری شده و امید است تا پایان سال جاری این تعداد اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود.

معاون شهردار شیراز ادامه داد: در کلانشهر شیراز بیش از 400 دستگاه اتوبوس فرسوده وجود دارد و این موضوع نشان دهنده اینست که باید نسبت به بازسازی این ناوگان هم و غم جدی داشت.

معاون شهردار با بیان اینکه بیش از 30 درصد ناوگان اتوبوسرانی طی یکسال اخیر نوسازی خواهد شد، گفت: تا پایان سال جاری تعداد 50 اتوبوس بازسازی می شود. از سوی دیگر این انتظار را داریم که با برنامه ریزی تا پایان سال 1403 تعداد 500 دستگاه اتوبوس نوسازی شود.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز در این جلسه همچنین در پرسش خبرنگار تسنیم در خصوص تعداد اتوبوس های شهر شیراز پاسخ داد: کلانشهر شیراز تعداد 800 دستگاه اتوبوس فعال دارد که از این تعداد 400 دستگاه هنوز به فرسودگی کامل نرسیده است و می توان گفت که نیمی از اتوبوس های شهر شیراز فرسوده هستند.اما پیش بینی بازسازی 500 دستگاه اتوبوس در دستور کار است.

شهدوست معتقد است ناوگان اتوبوسرانی کلانشهر شیراز نسبت به سایر کلانشهرهای دیگر ناوگانی جوان‌تر و وضعیت نسبتاً مناسبتری دارد اما این را باید در نظر داشت که برای سه سال آینده این ناوگان فرسوده خواهد بود و نیازمند نوسازی است.

گفتنی است از سال گذشته و در خرداد ماه سال جاری بود که رانندگان اتوبوسرانی نسبت به وضعیت معیشتی خود اعتصاب و گلایه کرده که ثابت بودن نرخ یارانه و پرداخت دیرهنگام توسط شهرداری از مهم‌ترین مطالبات رانندگان بود و شهدوست در خصوص آن توضیح داد: باتوجه به اعتراض جزئی که توسط رانندگان در خرداد ماه صورت گرفت اما برخی گلایه های این قشر در خصوص مشکلات مربوط به حوزه نوسازی اتوبوس ها است. این در حالیست که بیش از 196 اتوبوس در شهر شیراز گاز سوز هستند که برای راننده و مردم معضل است. چرا که استفاده از وسایل سرمایش و گرمایش برای این اتوبوس ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اگر پرداخت یارانه ها به موقع انجام شود رانندگان ما مشکل دیگری نخواهد داشت، گفت: در پرداخت کرایه اتوبوس 80 درصد هزینه حمل و نقل عمومی را شهرداری شیراز سوبسید پرداخت می کند و توقع ما اینست که مردم از ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

رونمایی از سامانه هوشمند اتوبوسرانی BMS در هفته جاری

معاون شهردار شیراز در ادامه به هوشمند سازی ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: با اقدامات انجام شده در روز شنبه 26 آذرماه سامانه هوشمند اتوبوسرانی BMS رونمایی خواهد شد که این سامانه جزئیات مکان اتوبوس را به شهروندان نشان می دهد. همچنین در این سامانه یک اپلیکیشن در اختیار مسافر قرار می گیرد تا نسبت به موقعیت اتوبوس مطلع شوند.

وی تأکید کرد: سامانه هوشمند آنلاین BMS برای اولین بار در سطح کشور طراحی شده و برای اولین بار در شهر شیراز رونمایی می شود.

شهدوست شیرازی همچنین در خصوص هوشمند سازی ناوگان تاکسیرانی اضافه کرد: در این حوزه طی هفته جاری QR CODE بر روی تاکسی ها نصب می شود و شهروندان می توانند نسبت به پرداخت کرایه اقدام کنند.

شهردار شیراز با بیان اینکه تلاش کردیم تا پس از 15 سال مطالعات طرح جامع حمل و نقل شیراز به ثمر برسد، گفت: در حال طی کردن گام های نهایی این طرح هستیم و امید است تا پایان ماه جاری مصوبه این طرح را جهت اجرا از وزارت کشور دریافت کنیم.

آغاز طرح آموزش های فرهنگ ترافیک در مدارس شیراز

معاون شهردار شیراز در ادامه این نشست از نواختن زنگ آغاز آموزش های فرهنگ ترافیک در مدارس ابتدایی کلانشهر شیراز با حضور استاندار فارس خبر داد و عنوان کرد: این آموزش ها در 500 مدرسه مورد هدف با ارائه محتوای آموزشی متناسب با این گروه سنی برگزار می شود و ظهر امروز به صورت نمادین مراسم آغاز این طرح در دبستان شهید اتحادی اجرا می شود.

شه‌دوست شیرازی با اشاره به تأکید استاندار فارس در خصوص ارائه فرهنگ آموزش ترافیک در مدارس شیراز ، گفت: باتوجه به فعالیت 3 پارک ترافیک در شهر شیراز که به ارائه خدمات می پردازند، ورود به مدارس جهت ارتباط چهره به چهره با دانش آموزان جهت اجرای طرح آموزش های فرهنگ ترافیک در مدارس صورت گرفت.

وی همچنین یادآور شد: همزمان با فرارسیدن هفته حمل و نقل، دومین مانور ترافیکی کلانشهر شیراز در روز جمعه 25 آذر ماه جاری با استفاده از ظرفیت مردم و یاوران شورا برگزار خواهد شد.

معاون شهردار شیراز همچنین در این جلسه نوید داد: سه پارکینگ مسقف طالقانی، نشاط و هدایت کلانشهر شیراز از هفته جاری هوشمندسازی و با دوربین های نظارتی رصد می شوند.

شه‌دوست شیرازی تصریح کرد: با اقدامات انجام شده در حوزه ترافیکی، شهر شیراز در صدر کاهش تصادفات منجر به فوت نسبت به سایر کلانشهرها قرار گرفت.

شروع ساخت عملیات اجرایی دومین ساختمان شماره گذاری شهر شیراز از دیگر موضوعاتی بود که معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز به آن اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه این مرکز هم اکنون دایر می باشد اما این مرکز شایسته مردم شهر شیراز نیست و باتوجه به حجم زیاد مراجعه کنندگان به مرکز شماره گذاری شماره یک، عملیات ساخت این مرکز خودرویی در زمینی به مساحت 18 هزار متر مربع اجرایی می شود.

در پایان این نشست همچنین معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز به تشریح پرسش خبرنگاران در خصوص فعالیت دوچرخه های اشتراکی بیدود در شهر شیراز پرداخت و پاسخ داد: باتوجه به دعوت رسمی که از این شرکت شد متأسفانه اعضای دعوت شده در جلسه حضور نیافتند. اما در روز چهارشنبه هفته جاری با دو شرکت نسل 3 وارد مذاکره خواهیم شد. همچنین با یک شرکت دانش بنیان در این حوزه که تولید کننده دوچرخه های نسل 3 و 4 هستند مذاکره خواهیم کرد.

جا به جایی دو پایانه حمل و نقل برون شهری کاراندیش و شهید مدرس در دستور کار است

گفتنی است در ادامه این نشست رییس کمیسیون حمل و نقل ، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد: مهم ترین راهبردی که شورای ششم و کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا در سال دوم در حال پیگیری است به سرانجام رساندن کارهای بر زمین مانده است.

علی اکبر سلطانی اظهار کرد: امروز معضلات ترافیکی در شهر شیراز نسبت به برخی کلانشهرها متأسفانه چند برابر شده است. این در حالیست که در حوزه حمل و نقل تأکید شورا بر اجرای کار علمی است.

رییس کمیسیون حمل و نقل ، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در این نشست به جا به جایی دو پایانه حمل و نقل برون شهری کاراندیش و شهید مدرس اشاره کرد و گفت: این اقدام در دستور کار است و در شورای ششم دنبال خواهد شد و تلاش خواهیم کرد تا جا به جایی این دو پایانه رقم بخورد تا ورود اتوبوس ها به درون شهر که موجب ترافیک برای مردم شیراز شده است، کاهش یابد.شرکت بیدود برای خدمات رسانی به مردم هنوز پای کار نیامده است

سلطانی همچنین در خصوص فعالیت دوچرخه های اشتراکی بیدود گفت: طی جلسه ای که با سازمان همیاری شهرداری تهران داشتیم و براساس صورت جلسه مصوب شده در صحن شورای ششم تمام مسائل فی مابین به سرانجام رسید. اما نه تنها در شهر شیراز بلکه در شهر تهران هم هنوز علاقه و رغبت چندانی از سوی این شرکت برای فعالیت مجدد نشان نشده است و هنوز شرکت بیدود برای خدمات رسانی به مردم پای کار نیامده است.

این عضو شورا ادامه داد: باتوجه به اینکه طی یکسال اخیر شرکت های دیگری در این حوزه فعال شده مجموعه شهرداری و شورا در حال پیگیری با این شرکت هاست و قطعا مد حمل و نقلی دوچرخه سواری در کنار سایر پیاده راه و سایر مدهای حمل و نقلی مد نظر بوده و هست.

وی اضافه کرد: مطالعات جدید در خصوص مسیرهای جدید درون شهری و مسیرهای ترافیکی در دست تهیه است و فعلا قصدی برای جمع آوری و یا عدم استفاده از این مسیرها در مجموعه شورا وجود ندارد.

رییس کمیسیون حمل و نقل ، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز خاطر نشان کرد: در خصوص فعالیت دوچرخه های اشتراکی آن چه که بر عهده شهرداری و شورا بوده انجام شده است و قرار نیست به پیمانکار التماس کنیم. از سوی دیگری اقدامی که شورای پنجم در دوره خود آغاز کرد و در این دوره باتوجه به عدم تصویب قیمتی که سالانه متعهد بود، در قرار شهرداری انجام نداد و این اقدام باعث فاصله افتادن میان شرکت بیدود و ظرفیت در بهبود و ادامه دار بودن کار شد که در این راستا پیگیری و تعیین تکلیف آن به مجموعه شورای ششم رسید. اما اینکه شرکت به دنبال عدم توانایی و یا خسارت هایی که طی سالیان گذشته به آن وارد شده است و یا تمایلی به ادامه کار نداشته باشد، مسائلی است که مربوط به شرکت است و ما نیز در تلاشیم تا فعالیت دوچرخه های اشتراکی در شهر شیراز صورت گیرد و به موازات آن بدنبال راهکار هستیم تا حتی اگر این شرکت همکاری نکرد خرید دوچرخه از سایر شرکت ها را دستور کار قرار دهیم.

برچسب ها :
 
از   1   رای
3

عکس های خبر

نظرات