اتصال شهرداری شیراز به پنجره واحد خدمات الکترونیک دولت

رئیس سازمان فاوا شهرداری شیراز از ارائه خدمات الکترونیک شهرداری در پنجره واحد خدمات الکترونیک دولت خبر داد.

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، محمد علی علویان مهر در ظهر امروز در نشست خبری به تشریح فعالیت‌های سازمان پرداخت و اظهار داشت: یکی از اهداف مهمی که سازمان فاوا شهرداری دنبال می‌کند کاهش مراجعات مردمی به شهرداری و دفاتر پیشخوان است.

وی از اتصال شهرداری شیراز به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند خبر داد و گفت: در شهرداری شیراز خدمات غیر حضوری پاسخ به استعلامات و دریافت گواهی‌های موافقت اصولی، پروانه ساختمانی و پایان کار و عدم خلافی در قالب سامانه شهروند سپاری ارائه می‌شود.

علویان مهر با اشاره به اینکه در ثبت اطلاعات هویتی این سامانه مشکلاتی وجود داشت، افزود: با پیگیری صورت گرفته از سوی شهرداری شیراز مشکلات رفع شد و شهروندان می‌توانند خدمات مورد نظر را از این طریق این سامانه دریافت کنند.

رییس سازمان فاوا در ادامه به پرداخت‌های غیر حضوری مربوط به عوارض خودرو و نوسازی از طریق اپلیکیشن سرو اشاره و اظهار کرد: زیر سامانه‌های بسیاری در این پلت فرم طراحی شده که یکی از آن‌ها مربوط به کیف پول و بلیط افزار شهروندی است و باتوجه به اینکه کیف پول یکی از پروژه‌های شاخصی است که در شورای ششم و طی یکسال اخیر در شهرداری شیراز اقدامات آن آغاز شد و تصمیم بر آن شد تا کلیه مراودات مالی شهروندان با شهرداری در قالب یک کیف پول شهروندی انجام شود.

علویان مهر افزود: پیش بینی می‌شود با انجام این اقدام ظرف حداکثر شش ماه آینده موضوع پرداخت خرد در سطح شهر شیراز از طریق کیف پول اجرایی شود.

این مقام مسئول در ادامه به سامانه هوشمند نظارت بر فضای سبز اشاره کرد و گفت: گستردگی و مدیریت فضای سبز شهری یکی از چالش‌هایی که شهرداری شیراز با آن مواجه است که در این‌حوزه سازمان فاوا و شهرداری در راستای عملیاتی شدن نظارت بر حوزه فضا سبز است که نظارت بر تمامی محدوده باغات، تنظیم برنامه‌های آبیاری، سنجش عملکرد ناظرین بر فضای سبز شهری، تأمین و توزیع گونه‌های مختلف اشیاء که اهمیت بسیاری دارد از طریق داده‌های اطلاعات مکانی در دستور کار شهرداری قرار می‌گیرد و این سامانه به عنوان یک سامانه هوشمند در حوزه فضای سبز تبدیل می‌کند تا نظارت دقیق تری بر این حوزه انجام شود.

گفتنی است یکپارچگی سامانه‌های مختلف جهت تسهیل خدمات به شهروندان، یکی دیگر از پروژه‌های مورد اشاره رییس سازمان فاوا شهرداری بود و وی افزود: پروژه جدیدی در شیراز بنام sso در دستور کار داریم و باتوجه به اینکه شهرداری بیش از 70 سامانه دارد، این سامانه‌ها همگی در یک آدرس اینترنتی در اختیار شهروندان است، اما با اجرای این پروژه، این تعداد سامانه‌ها تبدیل به یک درگاه اینترنتی خواهد شد که این اقدام در تسهیل کار به شهروندان و مسائل فنی و امنیتی که شهرداری با آن مواجه است، کمک می‌کند.

هوشمند سازی منجر به شفافیت خواهد شد

رییس کمیسیون هوشمند سازی شورای اسلامی شهر شیراز نیز از اتصال شهرداری در کنار پنج کلانشهر دیگر به سامانه دولت خبر داد و عنوان کرد: با اتصال شهرداری به این سامانه یکپارچه، شهروندان می‌توانند بجای مراجعه به دستگاه‌های اجرایی نسبت به دریافت خدمات و حتی اخذ مجوزات به صورت غیر حضوری اقدام کنند.

مهدی نصیری گفت: اتصال شهرداری شیراز به پنجره خدمات هوشمند موجب دسترسی آسان‌تر شهروندان به خدمات خواهد شد.

وی با بیان اینکه کمیته هوشمند سازی یک رویکرد اصلی دارد و در این راستا شهرداری باید سازمان داده محور باشد، گفت: تمام تصمیماتی که در شهرداری و در مدیریت شهری قرار است انجام شود باید براساس داده‌های واقعی، خواسته‌های مردم و پاسخ‌های مدیران به صورت ثبت شده، باشد.

نصیری تصریح کرد: سازمان فاوا باید کمک کند تا شهرداری به سمت سازمان داده محور حرکت کند و باتوجه به پیشنهاد داده شده در سال گذشته به شهرداری، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات باید در جهت تغییر ساختار زیر نظر شهردار اداره شود.

نصیری با بیان اینکه یکی از انتظارات ما از شهردار اینست که در عمل نیز تلاش جدی در حوزه هوشمند سازی داشته باشد، گفت: هوشمند سازی برای ما ایجاد شفافیت می‌کند و داده محوری که بدنبال آن هستیم در جهت ایجاد شفافیت در شهرداری است.

رییس کمیته هوشمند سازی ادامه داد: برای ایجاد این شفافیت چند پروژه کلان تعریف شد که یکی از آن‌ها مربوط به زیر ساخت مرکز داده و بهره برداری از فیبر داده بوده، اما متأسفانه از سال گذشته تاکنون پیشرفت چشمگیر عملی در این حوزه نداشته ایم و بالغ بر 50 درصد هزینه‌های راه اندازی این پروژه افزایش یافته است.

کیف پول و بلیط افزار از دیگر موضوعاتی بود که نصیری به آن اشاره کرد و گفت: انتظارمان این بود که کیف پول تا پایان مهر ماه عملیاتی شود، اما باتوجه به امضاء قرار داد در تیرماه عملا این اتفاق صورت نگرفت و امید است براساس ادعای بانک شهر این اقدام چهار ماهه عملیاتی شود.

نصیری ادامه داد: فاز اول اجرای طرح کیف پول در قالب QR code بر روی تاکسی‌ها در جهت پرداخت کرایه توسط شهروندان در هفته آینده عملیاتی خواهد شد. از سوی دیگر انتظارمان بر اینست تا شهرداری بستری را فراهم کند تا علاوه بر شهروندان، گردشگران و یا هر کسی که وارد شهر شیراز می‌شود بتواند با کمک کیف پول چه در حوزه شهرداری و غیر از این مجموعه خدمات خود را دریافت کند.

وی عنوان کرد: به دلیل اینکه گردشگران کد ملی و کارت بانکی ایرانی ندارند یکی از اهداف ما اینست تا گردشگران حوزه سلامت بتوانند از خدمات کیف پول با دغدغه کمتری، پول خود را تبدیل به ریال کنند.

نصیری با بیان اینکه اهداف کیف پول صرفا به پرداخت کرایه تاکسی و اتوبوس نخواهد بود، گفت: نصب QR CODE بر روی2 هزار تاکسی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی است که هنوز نتوانسته ایم با شهرداری با آن به توافق برسیم موضوع شفافیت در اسناد شهرداری است، افزود: این موضوع در حوزه حقوقی و املاک بسیار نمایان است و براساس مصوبه‌ای که شهرداری در این حوزه داشته است این دغدغه و نگرانی را برای ما در شورا ایجاد کرده است که چرا این اتفاق رقم نخورده است.

رییس کمیسیون هوشمند سازی شورای شهر در پایان این جلسه از انعقاد قرارداد برای تفاهم نامه فیبر نوری از طریق شرکت پروژه و مرکز داده خبر داد و افزود: کلانشهر شیراز یکی از شهر‌های پیشرو در فیبر نوری است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات