آسیب‌های جراحی کاهش می‌یابد

سامانه جراحی رباتیک محققان یک شرکت دانش‌بنیان برای انجام جراحی در فاز حیوانی مجوز گرفته است و در حال حاضر در دو بیمارستان تهران مورد استفاده قرار گرفته است تا با انجام تست‌های فنی و پیش بالین راه را برای ورود ربات‌ها به عرصه جراحی در کشور هموار کند. 

مطبوعات فارس/ علیرضا میرباقری مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان و عضو عیلت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، محصول تولید شده در این شرکت را "سامانه جراحی رباتیک از راه دور" دانست و با بیان اینکه تاکنون دو نسخه از این ربات ساخته شده است، گفت: این ربات از دو بخش تشکیل شده که یک بخش آن "کنسول جراحی" است که در اختیار جراح قرار دارد و حرکات دست جراح را دریافت می‌کند و بخش دیگر "ربات‌های جراح" است که بر بالین بیمار قرار می‌گیرند و حرکات دست جراح را در داخل بدن بیمار کپی‌برداری می‌کنند.

وی با اشاره به کپی‌برداری دست جراح در بدن بیمار از سوی این ربات، اضافه کرد: این بخش به این صورت است ‌که هر حرکتی که دست جراح داشته باشد، ربات‌های جراح همه درجات آزادی و پیچیدگی‌هایی که دست جراح در بدن انسان دارد، را انجام می‌دهند، با این تفاوت که این ربات در شکافی به اندازه ۵ میلی‌متر انجام می‌دهد.

میرباقری خاطر نشان کرد: در بیشتر اعمال جراحی برای آنکه دست جراح وارد شکم شود، لازم است شکاف‌هایی به اندازی ۲۰ سانتی‌متر بر روی شکم ایجاد شود، ولی با استفاده از این فناوری با ایجاد شکاف‌هایی به اندازه ۵ میلی‌متر اعمال جراحی انجام خواهد شد، به همین دلیل آسیب‌های وارد شده به بیمار کاهش می‌یابد.

به گفته وی کاربرد این ربات برای انجام اعمال جراحی در ناحیه شکمی است.

مجری طرح با بیان اینکه نمونه ساخته از این ربات کاربرد آموزشی و برای کار بر روی حیوانات است، یادآور شد: این ربات نمونه آموزشی است که مجوز استفاده حیوانی دارد و در حال حاضر هم در بیمارستان‌های "سینا" و "شریعتی" برای آموزش روش‌های جراحی رباتیک روی حیوانات و اجساد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میرباقری اضافه کرد: برای کاربرد آن در بالین انسان نیاز است تا تست‌های فنی، پیش بالینی و بالینی انجام گیرد تا بتوانیم جراحی رباتیک برای انسان داشته باشیم و ما مطالعات پیش بالینی و تست‌های فنی را شروع کردیم تا سامانه آماده برای ورود به استفاده بالینی شود.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، با بیان اینکه در حال حاضر تنها یک نمونه ربات جراحی کشور امریکا در زمینه جراحی روی بدن انسان کاربردی شده است، افزود: کشورهای دیگر هم در این زمینه وارد شده‌اند، ولی هنوز مجوز نگرفته‌اند؛ زیرا این سامانه پیچیده‌ای است که نیاز به نظارت سنگین و سختگیرانه دارد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات