معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

ابتلای ۱۶۰۰ از پرسنل سلامت فارس به کووید۱۹

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان اینکه بالغ بر ۱۶۰۰ نفر از کارکنان این دانشگاه از ابتدا تاکنون به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند، خاطرنشان کرد که فارس کمترین میزان ابتلا و مرگ و میر پرسنل بهداشتی و درمانی را در کشور داشته است. 

مطبوعات فارس/ مهرداد شریفی دوشنبه سوم شهریور در یک نشست مطبوعاتی با تاکید بر اینکه تامین منابع یاد شده در تامین سلامت جامعه نیز بسیار موثر است، افزود: یکی از عوامل تاثیرگذار در موفقیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای مدیریت بحران بیماری کووید ۱۹ نظیر داشتن کمترین آمار مرگ و میر جمعیت تحت پوشش و انجام بیشترین آزمایش و نمونه گیری کرونا نسبت به دانشگاه‌های علوم پزشکی دیگر در کشور، تامین منابع انسانی و تجهیزات بهداشتی و درمانی در این بحران بوده است.

موفقیت فارس در مدیریت بحران کروناویروس

شریفی با اشاره به اینکه در این بحران بیش از هزار و ۶۰۰ نیروی شاغل در مجموعه دانشگاه به کروناویروس مبتلا شدند، ادامه داد: با تلاش این نیروها و دیگر اعضای خانواده دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کمترین آمار ابتلا نسبت به آمار مبتلایان و فوتی‌های دیگر دانشگاه های علوم پزشکی در کشور را داشتیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز آمار یاد شده و موفقیت مجموعه سلامت فارس را نشان دهنده تلاش، حمایت و پشتیبانی تیم مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه، کیفیت خدمات درمانی بالا در مراکز بهداشت و درمان و بیمارستان‌های استان، منابع، تجهیزات و ملزومات پزشکی روزآمد، تلاش و ارائه بهترین خدمات سلامت از سوی کارکنان، اساتید و پزشکان متخصص و مجرب دانشگاه دانست.

شریفی انجام روزانه آزمایش‌های تشخیصی متعدد، غربالگری اولیه گروه‌های هدف، جداکردن افراد پُرخطر و مبتلا از افراد عادی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، جدا کردن بیمار مشکوک و مبتلا در بیمارستان‌ها، ارائه خدمات ویژه به موارد مشکوک و مبتلا در مراکز خدمات سلامت ۱۶ ساعته در شیراز و شهرستان‌های استان، کاهش شانس انتقال بیماری در بیمارستان‌ها و مراکز خدمات سلامت به مردم را از دیگر موفقیت‌های دانشگاه در مدیریت این بحران برشمرد.

توسعه تخت های ویژه درمانی در مراکز درمانی فارس و افزایش امکان نجات بیماران

او با بیان اینکه تمام تخت‌های مراقبت‌های ویژه در بخش‌های ICU، NICU و CCU در شیراز پیش از انقلاب ۱۰ تخت بوده است، گفت: خوشبختانه در طول سال‌های پس از انقلاب اقدامات بسیار مهمی در حوزه بهداشت و درمان انجام شده و از هفت سال گذشته تا کنون، بیش از ۳۶۰ تخت ویژه در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه شده است.به کمک تخت‌های ویژه بیمارستانی علاوه بر ارتقای خدمت رسانی به بیماران بدحال، میزان مرگ و میر و نوزادان نارس کاهش یافته و جان بیماران، به ویژه مصدومان سوانح ترفیکی که اغلب از گروه سنی جوانان و با میانگین سنی ۲۶ سال بوده‌اند، نجات یافته است.

شریفی با اشاره به تجهیز بیمارستان‌های قطب استان مانند شهرستان‌های مرودشت، فیروزآباد و آباده به تخت‌های مراقبت‌های ویژه برای کاهش نیاز اعزام بیماران بدحال به شیراز، این امر را موجب کاهش هزینه‌های مردم به ویژه خانواده بیمار و مجموعه سلامت دانست.

او با اعلام راه‌اندازی بیش از هزار و ۵۰۰ تخت و ۱۵ مرکز درمانی و بیمارستانی در هفت سال گذشته در شیراز و استان فارس، اضافه کرد: ۱۳ کلینیک تخصصی و فوق تخصصی در شیراز و شهرستان‌های استان نیز راه‌اندازی و به بهره برداری رسیده است.

به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، راه‌اندازی و تامین و تجهیز منابع در سطح استان برای انجام مراحل تشخیصی و غربالگری سرطان زودرس دیگر تلاش دانشگاه با هدف افزایش دسترسی عمومی به خدمات سلامت و توسعه امکان پیشگیری و درمان به موقع بوده است.

راه‌اندازی ۴۱ پایگاه اورژانس در طی ۷ سال گذشته

او ادامه داد: در طول ۷ سال گذشته و در راستای اقدامات انجام شده در اورژانس پیش بیمارستانی در استان نیز، ۴۱ پایگاه اورژانس به مدار درمان اضافه و نیروی انسانی، تجهیزات و ملزومات پزشکی و همچنین آمبولانس‌های پیشرفته و روزآمد تامین شده است.

شریفی، افزوده شدن ۴۲ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، ۲۷۰ خانه بهداشت، ۸۹ خانه پزشک، ۸ مرکز غربالگری و تشخیص سرطان، دریافت مجوز و تشکیلات ساختار نیروی انسانی ۴۲ بیمارستان و ۸ شبکه بهداشت و درمان جدید با مجوز وزارت بهداشت به مجموعه سلامت فارس را نیز دیگر دستاورد مجموعه سلامت فارس در طی هفت سال گذشته برشمرد.

او در ادامه معرفی تلاش‌های دانشگاه در توسعه زیرساخت‌های سلامت استان، به پیگیری برای ساخت بیمارستان هزار و ۲۰۰ تخته خوابی «نمازی۲» در شیراز در آینده‌ای نه چندان دور به عنوان یک اولویت مهم اشاره و اضافه کرد: در حوزه ساخت و ساز و توسعه فضای عمرانی در دانشگاه، اولویت با ساخت و توسعه بیمارستان نمازی ۲ است.همچنین ساخت بیمارستان ۷۰۰ تخته خوابی در میانرود در سه سال آینده و توسعه بیمارستان شهید دکتر فقیهی نیز در اولویت دستور کار قرار دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: بیمارستان جدید شهرستان های مرودشت و نی ریز و همچنین بیمارستان بیماران اعصاب و روان با ظرفیت ۲۵۰ تخت در شیراز نیز راه‌اندازی و به ظرفیت حوزه درمان فارس اضافه می‌شود.

او از جذب و تامین چهار هزار و ۳۵۵ نیروی انسانی در هفت سال گذشته و در راستای اشتغال زایی و توسعه چرخه‌های خدمت رسانی بهداشت و درمان به مردم به ویژه در بحران کرونا خبر داد و افزود: ۳۰۰ عضو هیات علمی نیز به مجموعه آموزش و پژوهش دانشگاه افزوده شدند که در گسترش خدمت رسانی و درمان مردم بسیار موثر بوده است.

شریفی با بیان اینکه ۵۰ درصد از درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها به صورت خودگردان است، گفت: در بحران کرونا این موضوع بسیار تحت تاثیر منفی قرار گرفت و در سه ماهه نخست سال جاری، بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از درآمدزایی بیمارستان‌ها کاهش یافت.

این مقام مسئول همچنین افزوده شدن هزینه‌های اضافی مستقیم و مرتبط با بحران کرونا به مجموعه دانشگاه در این بحران را دیگر چالش حوزه سلامت فارس در ماه‌های اخیر عنوان کرد و افزود: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز از اسفند سال گذشته تا کنون، بیش از ۴۱۳ میلیارد تومان هزینه اضافی متحمل شده که بیش از ۱۲۸ میلیارد تومان صرف هزینه‌های مصرفی و اقلام حفاظت شخصی نظیر ماسک و مواد ضدعفونی کننده و ۳۶ میلیارد تومان نیز برای خرید و راه‌اندازی تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی مورد نیاز مانند دستگاه تنفس مصنوعی صرف شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تاکنون در بحران کرونا به ۱۸ هزار و ۳۹۲ نفر در بخش بستری عادی و هزار و ۲ نفر در بخش بستری مراقبت های ویژه خدمت رسانی شده که بیش از ۷۲ میلیارد تومان هزینه در برداشته است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات