فیلم کوتاه "اجاق" از شیراز کاندیدای دریافت جایزه جشنواره جهانی ایتالیا شد

فیلم مستند "اجاق" به کارگردانی علی نظر بلند و تهیه‌کنندگی مشترک با انجمن سینمای جوانان شیراز، در دومین حضور بین‌المللی خود، در جشنواره فیلم مذهب امروز ایتالیا در ۲ رشته مستند کوتاه و جایزه بزرگ روح ایمان، کاندیدای دریافت جایزه شد. 

مطبوعات فارس/ علیرضا توکل مدیر انجمن سینمای جوانان شیراز، چهارشنبه با بیان این مطلب اظهار داشت: داوری نهایی این جشنواره همزمان با برگزاری آن از سی‌ام شهریورماه تا دوم مهرماه ۹۹ در شهر ترنتو ایتالیا انجام می‌شود.

علی بلندنظر، کارگردان این اثر که اهل شیراز و دانش آموخته‌ رشته سینما از دانشگاه هنر تهران است، بیان کرد: مستند "اجاق" که پیش از این در جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور موفقی داشته است، به شیوه اِتنوگرافی یا سینمای مستند قوم‌نگار ساخته و پرداخته شده که به ارزش و اهمیت اُجاق و جایگاه آن در ایل قشقایی، همچنین قسمتی از آیین‌ها و رسوم مربوط به آن در این ایل بزرگ، می‌پردازد.

اتنوگرافی(ethnography) یا مردم‌نگاری، یک تکنیک مشاهده‌ای است که بر مبنای علوم اجتماعی و علم انسان شناسی استقرار یافته است. اﺗﻨﻮﮔﺮافی یکی از اﻧﻮاع روش‌ﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ کیفی اﺳﺖ ﻛﻪ در آن ﻣﺤﻘﻖ، ﺟﻨﺒﻪ‌ﻫﺎی ارزشی، اﻋﺘقادی و فرهنگی را در ﮔﺮوهی از اﻓﺮاد ﻳﺎ ﺟﻮاﻣﻊ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار می‌دهد.

وی، در باره پخش جهانی اثرش گفت: فیلم اجاق در نخستین حضور بین‌المللی‌اش در جشنوراه ویوا کشور بوسنی پذیرفته شد و پس از آن به حدود ۳۰ جشنواره مستند ارسال شده که جشنواره فیلم مذهب امروز ایتالیا یکی از آنهاست.

بلندنظر، هدف از پرداختن به فرهنگ قشقایی را در ژانر (نوع) مستند، ثبت و ضبط آیین‌ها و ارزش‌ها از قول ریش‌سفیدان ایل عنوان کرد و افزود: ممکن است در سال‌های آینده دیگر از این سرمایه‌های انسانی بهره‌مند نباشیم به همین سبب به‌ جای استفاده از راوی، از سخنان بزرگان ایل و روایتگری آنان برای ساخت فیلم استفاده کرده‌ام، از سوی دیگر چون خود از ایل قشقایی هستم، به این فرهنگ تسلط دارم و ترجیح دادم کاری را انجام دهم که بلدم.

این کارگردان با اشاره به دشواری‌های فیلمسازی بیان داشت: پس از فراغت از تحصیل موفق نشدم از همان ابتدا در رشته کارگردانی فعالیت کنم و چند سال به عنوان مدیر صدابرداری فعالیت کردم تا اینکه فیلم اجاق را ساختم اما صدابرداری این امکان را برایم فراهم کرد که با روش‌های فیلمسازی کارگردانان مختلف آشنا شوم و همچنین نیازها و ملزومات عوامل را درک کنم و این خود تجربه‌ای ارزشمند به شمار می‌رود.

سایر عوامل فیلم مستند "اُجاق" عبارتند از تصویربردار و تدوینگر محمد ناصری‌راد، تحقیق و پژوهش احسان بلندنظر، صدابردار محسن دانشور، مجری طرح ساسان حیدرپور، مدیر روابط عمومی مهران نامداری و مدیران تولید سینا بهروزیان و محمدحسین فلاح‌زاده، مترجم انگلیسی مرجان پیروی، عکس محمد ناصریراد و طراح پوستر مریلا مرادی است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات