رئیس دانشگاه شهید رستمی شیراز:

معلم نقطه آغازی و اثرگذار تحولات نظام آموزشی هستند

رئیس دانشگاه علمی کاربردی شهید رستمی شیراز، با اشاره به اهمیت و جایگاه معلم در جوامع مختلف، گفت: معلم نقطه آغازین و اثرگذار در تحولات گوناگون نظام آموزش و پرورش هر جامعه‌ای هستند. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: امیر سرتیپ دکتر حسین محمدی شنبه ۱۰ اردیبهشت و در آستانه ۱۲ اردیبهشت؛ سالروز شهادت شهید مطهری و گرامیداشت مقام معلم، به خبرنگاران گفت: معلمان قادرند با دانش و مهارتی که کسب کرده‌اند، سیستم آموزشی یک کشور را دگرگون سازند و فضای صرفا آموزشی را به فضایی توام با محبت، پیشرفت،ترقی و لذت بخش مبدل کنند و با انتقال میراث فرهنگی به نسل نو، با استفاده از روش‌های مناسب درسی و تربیتی، زمینه رشد و تعالی جامعه را در تمامی ابعاد فراهم کنند.

محمدی ادامه داد: معلم در درجه نخست باید بر استعدادها و توان روحی و معنوی خویش وقوف یابد و از نقش خلیفه اللهی خود در هستی آگاه شود، سپس جایگاه شغلی و رسالت اصلی خود را بشناسد تا بتواند در کار تربیت، کامیاب شود. معلمی که خود را نشناخته و از نقش خویش در هستی و اجتماع غافل است، نمی تواند نیروهای آگاه و مفیدی را تربیت کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه معلم عنصر اصلی آموزش محسوب می‌شود، افزود: همین آموزش پیشران و نیرو محرکه توسعه جامعه و به تبع آن رفاه اجتماعی است، بنابراین برای داشتن کشوری توسعه یافته و متوازن در ابعاد فرهنگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، بایدارج نهادن به مقام معلم و رفع دغدغه های معیشتی آنها همواره مدنظرباشد.

او اضافه کرد: در این میان بدون تردید مسائل مربوط به دو حوزه مهم و تأثیرگذار، اقتصاد و نیروی انسانی، از اهمیت افزون‌تری برخوردارند. ضمن آن که این دو حوزه نیز تأثیر متقابل بر یکدیگر دارند. از سویی حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش باعث آرامش روانی نیروی انسانی و افزایش علاقمندی و رضایت شغلی آن ها را فراهم خواهد آورد و ضریب بهره وری را در دستگاه تعلیم و تربیت بالا خواهد برد و از سوی دیگر وجود نیروهای کارآمد و با انگیزه مانع هدر روی بسیاری از منابع مادی و معنوی آموزش و پرورش خواهد شد.

رئیس دانشگاه شهید رستمی با تاکید بر لزوم ارتقاء منزلت اجتماعی معلم، گفت: بالا بردن منزلت اجتماعی و بیان ارزش واقعی معلم در جامعه توسط رسانه‌های جمعی باعث خواهد شد که معلمان بتوانند در امر آموزش و پرورش، انتقال ارزش ­ها و کمک به رشد فراگیر به طور مؤثرتری عمل کنند.

محمدی گفت: احترام به شخصیت معلم باعث می شود که او از نفوذ معنوی بیشتری در میان فراگیران برخوردار شود و در نتیجه، انتقال ارزش ها بهتر و راحت­‌تر انجام شود و این معلمان هستند که در سعادت و سلامت ملت ها نقش کلیدی و اساسی دارند و پیشرفت و توسعه را برای جامعه به ارمغان می‌آورند. مردان بزرگی که امروزه در دنیا در افکار و اندیشه‌های مردم تغییر وتحولی ایجاد کرده و موجب توسعه‌ی جامعه شده اند؛ یا معلم بوده و یا برای نیل به اهداف و آرمان های خود از اندیشه ها و تجربیات معلمان بهره جسته اند.

این استاد دانشگاه، گفت: بدون تردید سعادت هر جامعه بستگی مستقیم به تلاش و همت معلمان آن جامعه دارد. معلم به عنوان مدرس و مربی می‌تواند نقش حساس و کلیدی در این رابطه داشته باشد تا نیروی انسانی کارآمد، خلاق با نوآوری‌های سود بخش را در جامعه تربیت کند.

محمدی افزود: هرگاه از پیشرفت‌های چشمگیری که در سایه علم و تکنیک بوجود آمده سخن بگوییم، نباید نقش معلم را جدا از این پیشرفت ها بدانیم و به خاطر داشته باشیم که همه پیشرفت های جوامع در تمام جهات مرهون زحمات خستگی ناپذیر معلمان آن جامعه است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات