عمل‌های قلب در جهرم گسترش یافته است

مدیر بیمارستان پیمانیه جهرم گفت: در جهرم انواع عمل‌های قلبی گسترش یافته و عمل‌هایی چون آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی و عمل قلب باز انجام می‌شود. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: عباس قیومی با اشاره به اینکه در سال گذشته، ۱۶ عمل قلب باز و ۱۵۲۲ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی در جهرم انجام شده است، افزود: آنژیوپلاستی روشی است موثر که تا ۹۵ درصد از تنگی مجدد رگ جلوگیری می‌کند. در اغلب موارد این روش جایگزین جراحی قلب باز شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته، ۱۳۹۴ بیمار به بخش آنژیوگرافی بیمارستان مراجعه کرده‌اند که ۹۱۳ نفر از آنها تحت عمل آنژیوگرافی قرار گرفتند، تصریح کرد: برای ۶۰۹ بیمار عمل آنژیو پلاستی انجام شد. برخی از بیماران به علت گرفتگی گسترده عروق قلب چند بار تحت عمل آنژیو پلاستی قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به انجام اقدامات سریع برای بیماران با سکته حاد قلبی گفت: در سال گذشته، برای ۵۸ بیمار، این اقدامات انجام شد. این اقدامات بدین معناست که در ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت از شبانه روز، هر بیماری که با سکته حاد به بیمارستان مراجعه کند، به صورت اورژانس تمام درمان‌های لازم تا آنژیوپلاستی برای بیمار انجام می‌شود.

قیومی با اشاره به انجام ۱۶ عمل جراحی بای پس قلب (پیوند رگ‌های کرونر قلب) در سال ۱۴۰۰ ابراز کرد: هر هفته یک عمل جراحی قلب در بیمارستان پیمانیه جهرم انجام می‌شود. هزینه تمام عمل‌ها از عمل قلب باز تا آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی با تعرفه دولتی صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: به طور میانگین ماهانه ۱۱۰ عمل آنژیوگرافی در بیمارستان پیمانیه انجام می‌شود که ۵۰ درصد از این بیماران بومی جهرم هستند.

متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوپلاستی دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به انجام عمل آنژیوگرافی به روش جدید از طریق دست در این بیمارستان گفت: در روش قدیمی آنژیوگرافی از طریق شریان کشاله ران انجام می‌شود که در آن یک لوله باریک (کاتتر) وارد شریان ران و از آنجا به مدخل شریان های کرونر هدایت شده و سپس با تزریق ماده حاجب رادیولوژی در این شرایین، نقاط تنگ شریان شناسایی می‌شود.

دکتر محمد شجاعی افزود: در حال حاضر در این بیمارستان متخصصین ما آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی را با روش جدید که از طریق دست است، انجام می‌دهند.

به گفته وی مزیت این روش آن است که عوارض موضعی آنژیوگرافی را تا نزدیک به صفر کاهش می‌دهد، و با آسایش بیشتر بیمار همراه است، چرا که بیمار می تواند بلافاصله پس از انجام آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی از تخت پایین بیاید و راه برود بدون آن که نیازی به بستری مطلق چند ساعته بعد از آنژیو داشته باشد.

وی درباره عمل آنژیوپلاستی اظهار کرد: یک روش بسیار مؤثر درمانی است که در حین زمان آنژیوگرافی قابل انجام است. در این عمل، یک سیم خیلی باریک به ضخامت مو وارد رگ کرونر می‌شود و روی این ریل باریک، نخست بالن و سپس استنت عبور داده می‌شود. استنت(فنر) به دیواره رگ می‌چسبد و باعث می‌شود که تنگی مجدد رگ تا ۹۵ درصد جلوگیری شود. این روش در اغلب موارد جایگزین جراحی قلب باز شده است. اگرچه در مواردی هنوز عمل جراحی قلب باز، روش موثر تری به حساب می‌آید.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات